mandag 18. mai 2009

Endelig oppholdstillatelse!

Etter nesten 9 måneder i Kenya har vi endelig fått oppholdstillatelse alle mann! Bjørn Kjetil fikk arbeidstillatelse for noen uker siden, og etter noen dager fikk ungene sine stempel i passet, men de ville ikke innvilge min (Turid) oppholdstillatelse med det samme. Vi måtte komme tilbake neste uke, for så å få beskjed om å komme tilbake neste uke, og neste uke... og sånn har det fortsatt. Og så fant de ikke papirene mine...Dette var vi gjennom i februar også, når vi skulle høre hvordan det gikk med saken vår da, fant de ingen papirer på oss og hevdet at vi aldri hadde søkt om arbeidstillatelse! Etter mye styr for å skaffe nye dokumenter, fikk vi utrolig god hjelp av Mjai, en av sjefene på immigrasjonskontoret, som innvilget oss "special pass" i nye tre måneder. Sist uke måtte Bjørn Kjetil igjen forklare situasjonen til Mjai, at mitt visum løp ut og at de ikke "fant" papirene mine. "Somebody is playing a funny game" sa han. "Noen håper vi mister tålmodigheten" tenkte vi... Etter flere dagers venting på kontorene for Bjørn Kjetil, fikk endelig denne Mjai lokket frem papirene mine, og øverste sjef gav de nødvendige stemplene - uten at det ble noen ekstra shilling fra oss... Fantastisk deilig å være ferdig med dette styret!!

Tegningen (fra anti-korrupsjonen) henger i gangene på Immigrasjonskontoret. Ser ut som det er et velkjent problem at papirene forsvinner...
Posted by Picasa

1 kommentar:

Anonym sa...

Dåke godkjente ikkje kommentaren min nei.....hmmm.... Jaja Turid,d e jo kje løye du sleit m å få oppholdstillatelse.De trudde vel du va innfødt!! Du har jo sett ut som ei negresse så lenge eg har kjent deg.....;-) Jaja, ka jordtype bruke dåke når dåke no byggje nye heim?? Ka tid va da dåke sku smetta innom Stavanger foresten??